Van party tot bezinning in Thailand... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Roy Bakker - WaarBenJij.nu Van party tot bezinning in Thailand... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Roy Bakker - WaarBenJij.nu

Van party tot bezinning in Thailand...

Door: Royke

Blijf op de hoogte en volg Roy

21 Augustus 2007 | Thailand, Bangkok

Hello again Holland, I'm back....
10 dagen bij de monniken werden 9; 9 werden er 8... Toen had ik het wel gezien.
Maar eh, reserveer even een klein uurtje om dit epistel te lezen. Ik beloof je dat het best interessant kan zijn, al zeg ik het zelf.

Phuket
Met Peter heb ik nog enkele relaxte dagen doorgebracht in Kata beach. We hebben o.a. een voet- en Thaise massage ondergaan (zie foto T-shirt van de FST club). Ook zijn we naar de "omgebouwde kerel-show" geweest (ladyboys) en hebben we het schiereiland afgesjeesd met gehuurde scooters, alle attracties afstruinend. ‘s Avonds in Patong kwamen we wederom terecht in de Lime bar om uitstekend te loungen, te dansen, te cocktailen en een Thais vrouwtje af te schudden onder het mom van ‘effe naar het toilet’. De dag erna kwamen we vrij snel in contact met de lokale autoriteiten, omdat we zonder helm door Phuket reden. Een onschuldige gezichtsuitdrukking was kansloos. Boete: 300 Thai Bath (euro 6,50; nou, nou…; maar goed dat ze niet terplekke waren toen we de 110 km/uur haalden.) Later bezochtten we nog 1 van de mooiste strandjes van Thailand om een frisse duik te nemen in superbe golven. Aint life great !!

Bangkok e.o.
In Bangkok verbleef ik in het toeristische gebied rond Khao San. Ik bezocht de Thammasat universiteit (bekend van de studentenopstand in 1996), het royale paleis en de gebruikelijke tempels Wat Proh en Wat Arun en regelde er mijn visum voor Vietnam.
Verder heb ik korte tripjes gemaakt naar de ´drijvende markt´ en de Death Railway in Kanchanaburi (spoorweg tussen Thailand en Birma, waarbij duizende doden zijn gevallen onder de krijgsgevangenen onder Japans gezag in WW2). Ook regende het naar binnen toen ik in de trein zat naar Ayuthaya (voormalige hoofdstad van Thailand). De 3de klas bestaat hier uit oncomfortabele houten banken, een miezerig ventilatortje voor verkoeling, tesamen met de openstaande ramen die niet aansluiten. Maar wat wil je als je een treinreis van 100 kilometer maakt voor 30 Eurocentjes... Het monsoonseizoen heeft zich in Bangkok aardig doen gelden en ik vond het verder niet erg de smogstad na 3 dagen te verlaten. Als je er 1 jaar woont, kost het je 3 van je leven volgens mij. Met de nachtbus ging de trip dus verder naar Changmai in het noorden van Thailand.

Changmai
Direct maar weer scooteren voor 3 dagen; ideaal om me aan te melden bij het klooster, op stap te gaan in de andere kant van de stad, het zwembad op te zoeken en naar de tennisclub te gaan, alwaar ik de ´beste´ speler heb uitgedaagd. Hij keek niet zo vrolijk na afloop, haha (zie foto). Wat heerlijk was het om weer even te ballen. Ook heb ik een paar uurtjes meegedraaid bij de Thai boxing club. Ik kreeg instructie, waarna deze Rocky mocht touwtje springen, 50 x pushup-pen, droog sparren op techniek, de boksbal verrot kicken en tenslotte sparren met een Thai. Ik ontving hier en daar wat tikken omdat ik mijn verdediging liet zakken. Zwaar vermoeid maar voldaan verliet ik het zweethok. Boksen is werkelijk niks voor mij, maar zekers goed om mee te maken. De bezienswaardigheden van Changmai heb ik maar even voor lief genomen; ik ben namelijk een beetje tempelmoe…

Visumtrip naar Birma (ofwel Myanmar)
Tevens heb ik vanuit Changmai mijn visum voor Thailand moeten verlengen. Daartoe vertrok een busje om 7.30 uur richting Mae San. De procedure is dan simpel: uitstempelen uit Thailand, in- en uitstempelen uit Birma voor 10 US dollar en vervolgens opnieuw instempelen voor een nieuw visum voor 30 dagen Thailand. Wat een geldtrekkerij en omslachtig geneuzel, maar goed, ik had mijn Birmese noodlesoepje niet willen missen.

Meditatie, Buddhisme en het kloosterleven
En toen diende een van mijn reisdoelen zich aan; mediteren voor tenminste een week. Daar 7 dagen niet mogelijk was om tot dieper bewustzijn door te dringen, meldde ik me aan voor 10 dagen. De eerste indruk van het kloostercomplex deed me denken aan de film ´one flew over de cuckoo´s nest´. Ik kreeg een eenvoudig huisje toegewezen (houten bed met dun matje, wc, wasbak, douche en voldoende ruimte om te mediteren) en maagdelijk witte kledij aangemeten. Het dagprogramma was als volgt:
4.00 – 6.00 uur: opstaan om te mediteren (shit, wat vroeg)
6.00 uur: ontbijt (met rijst)
7.00 – 10.30 uur: mediteren
10.30 uur: lunch, tevens avondeten (met nog meer rijst)
11.30 – 15.00 uur: mediteren
15.00 uur: verslag uitbrengen aan de oppermonnik
15.15 – 17.00 uur: mediteren
17.00 uur: warme middagsubstantie (soort sojapapje, jammie...)
17.00 – 22.00 uur: 1x raden, jawel mediteren
De monniken zijn ervan overtuigd dat je gedurende de dag niet zoveel energie gebruikt om richting de avond nog een eetmoment in te lassen, maar om nou om half 11 in de ochtend te avondeten?? En erger, dankzij die eeuwigdurende dankbetuigingen werd het eten telkens koud, geweldig. Het eten was veelal vegetarisch en jawel elke keer aangevuld met rijst (komt mijn neus onderhand uit), groenten en tofu. Denk wel een kilootje of 2 kwijtgeraakt te zijn...

De Theravada-meditatie die ik gedurende mijn verblijf heb beoefend, is gebaseerd op het Buddhisme. Een misverstand die bij velen bestaat is dat het Buddhisme geen religie is, maar eerder een morele filosofie, die zou moeten leiden tot mentale verlichting, innerlijke rust en inzicht. Het legt geen verboden op, maar verstrekt slechts ´brave-burger-doelen´ om na te streven, zodat een balans ontstaat in de handelingen des levens. De vier nobele waarheden die aan het Buddhisme ten grondslag liggen zijn:
1) het leven is LIJDEN en de mens is veranderlijk en vergankelijk
2) de oorsprong van het lijden ligt in (materiele) zaken die vergankelijk zijn
3) verlossing van het lijden kan slechts door (materiele) zaken niet te begeren
4) doel is om het lijden op te heffen.
Ik zou het dus kort samenvatten als: hebzucht naar meer en meer en actieve zelfverrijking maakt ongelukkig. De kern van meditatie ligt vervolgens in het bewust bezig zijn en de erkenning van het hier en nu. Door alles te benoemen wat je doet wordt je daarvan bewuster (ik loop, ik stop, ik sta, ik denk, etc.). Emoties dien je slechts te onderkennen, maar dienen je concentratie zo weinig mogelijk af te leiden van het hier en nu. Je brein wordt als het ware dus stilgezet. Al met al zou meditatie moeten leiden tot innerlijke rust, beschermen tegen impulsief en onnadenkend handelen, vooroordelen en egoisme. Zodoende benadert men andere mensen met meer geduld omdat men zijn eigenaardigheden accepteert.

Elke dag was je verplicht verslag uit te brengen aan de oppermonnik over de meditatie, inclusief een beschrijving van de emoties die je zoal doormaakt (zoals de twijfel van wat doe ik hier in godsnaam tot aan de frustraties omdat je je ledematen in een onnatuurlijke, krampachtige houding forceert tijdens het zittend mediteren (ik ben niet zo lenig...). Hij verlangt zo´n 6 tot 8 uur meditatie per dag. De rest van de tijd mag je voor jezelf besteden, maarrrr... wel bewust natuurlijk. Dus niet praten, niet schrijven, geen dutje, geen boek, geen muziek en geen contact met de buitenwereld. Oftewel, jij en je brein blijven over.

De eerste paar dagen mediteren waren loeizwaar. Je moest in de dagroutine zien te geraken en fysiek gezien viel het zittend mediteren me vies tegen en frustreerde het me meer dan het opleverde. Mentaal gezien moest ik wennen aan meditatie en vond ik lopend mediteren en het benoemen van zintuiglijke waarnemingen onzinnig, zodat het me moeite kostte het geheel serieus te nemen. Ik was dus bijna gillend de tempel uitgerend, maar gelukkig werd een extra kussentje onder mijn billetjes toegestaan om de spanning op de gewrichten te verminderen en kon ik daardoor meer geduld opbrengen om door te gaan. En hier en daar heb ik wat gezondigd door goede ideeen en gedachten op te schrijven en een powerslaappie te doen gedurende de dag (tis goei met ze..).
Na 3 dagen zag ik het licht in de meditatie. Ik maakte hallucinaties mee (alsof ik aan de paddestoelen zat) en kreeg ik er meer plezier in. Ook focuste ik me meer op mijn persoonlijke doelen, zoals mijn brein verhelderen en structureren, herinneringen uit mijn jeugd opfrissen, beetje filosoferen over mijn leven, het zelfbewustzijn te vergroten en mijn zelfbeheersing in stressvolle situaties te verbeteren.

Ik creeerde echter wel enige weerstand tegen de meditatie door de volgende gedachten en anekdotes:
Door continu in het heden te leven en bescheiden en bedachtzaam het pad des levens te bewandelen, creeert zich vanzelf een hoger doel voor ieder persoon voor eenieder volgens de Buddhisten. Daarmee wordt de Buddhistische filosofie relatief passief in mijn perceptie en past het ook moeilijk in de Westerse gedachtengang, waar eenieder juist een doel voor ogen heeft en actief het pad ernaartoe voor zichzelf plaveit.
Ook gaf de oppermonnik mij het volgende antwoord toen ik hem vroeg hoe je ´het hogere doel´ dat wijsheid heet nu realiseert door met alles in het heden te leven. Hij antwoordde dat het vergelijkbaar is met het maken van een foto of het schrijven van een boek. Als je het eindresultaat bekijkt, waardeer je het als een goed moment of als een kwalitatief goed verhaal. En daaruit haal je wijsheid. Met andere woorden, wijsheid komt pas als het moment (dat in het heden plaatsvindt) voorbij is.
Na dit antwoord leek het mij van wijsheid getuigen om mijn persoonlijke (eigen-doch-wijze) mening maar voor me te houden. Ik bedacht me dat je juist het eindresultaat vooraf voor ogen hebt en je dus al weet wat wijsheid zou moeten zijn. Terugkerend naar zijn voorbeeld, weet je dus vantevoren wanneer je het juiste moment voor een foto moet kiezen en heb je het plot en scenario van een te schrijven boek allang uitgekristalliseerd. Of snap ik het nu niet ??

Concluderend kan ik stellen dat meditatie me niet heeft gebracht wat ik er vantevoren van had verwacht. De eerste dagen heb ik daarom gebruikt voor mijn persoonlijk doelen. De laatste dag wilde ik echter vol gaan voor de meditatie op Buddhistische wijze. Ik kreeg van de oppermonnik 9 uur meditatie als huiswerk voor de kiezen, maar ik besloot mezelf uit te dagen en voor de 12 te gaan. En die dag viel het een en ander op z´n plaats. Ik besefte vooraf dat ik pijn zou gaan lijden door de zithouding, weerstand en twijfel zou voelen over meditatie, maar deze besloot ik te erkennen, te accepteren en vervolgens zelfs te negeren. Alles stond in het teken om het hogere doel van 12 uur meditatie te bereiken. En zolang dat doel helder voor ogen blijft en je je niet tezeer laat afleiden door drempels die je vaak zelf opwerpt, ben je in staat obstakels te overwinnen en te bereiken wat je jezelf toewenst.
En die filosofie kun je vervolgens gezien op alles in het leven toepassen: je werk, je relatie, je vriendenkring, je sport, etc. waarbij je obstakels die je op je pad tegenkomt accepteert zonder de vastberadenheid te verliezen. Toch nog zinvolle raakvlakken ontdekt met het Buddhisme en hopelijk heb ik wat mensen kunnen inspireren....??
Achteraf ben ik wel blij dat ik heb leren mediteren. Het is zeker een aanrader voor iedereen in Nederland. Zodoende kun je regelmatig een moment kiezen om je terug te trekken uit de dagelijkse hectiek en wat reflectie toe te passen.

Het was me weer een genoegen. Kob kun krab
Monnik Roy


PS. RUBRIEK
Allen: er zijn 2 nieuwe video's te bekijken...
Pa-ma: hebben jullie de eerste 4 CD’s met foto’s ontvangen?
Esther-John: kunnen jullie de foto’s op jullie PC zetten als backup?
Esther: ben je al lid geworden van de tafeltennisclub?
John: hoe staat het met jouw nieuwe hobbies? En gaan de gesprekken goed ?
Kaas en Boterclub: worden er nog wat dineetjes georganiseerd de laatste tijd? Ik heb in ieder geval veel inspiratie opgedaan met rijstgerechten? Enne Paulus, 90 procent was vrouw in het klooster!!
Daisy/ Willem: bevalt het onze nieuwe college een beetje? Heeft hij al aardig lopen vloeken op mijn Excel modellen? En Willem, hoe was de bruiloft in Thailand ? ?
Hedda: tof dat je weer naar Bosnie bent gegaan om die jongelui een goede tijd te bezorgen. Heb je veel blije gezichten tevoorschijn getoverd? Moest ook aan jou en Kate denken, toen ik die broeken tot op de knieen zag hangen in het klooster, haha
Peter: klote van je laptoppie, jongen… hoop niet dat het je laatste week vakantie heeft verpest?
Joost van B: flink bruin geworden aan de Franse costa? Baal een beetje van de gezamenlijke vakantie 207 die in het water valt. Maart 2008 Kos? Sunrise hotel? Cactus bar?
Ilse de B: errug leuk om een berichtje van je te lezen. Hoop dat je een leuke tijd hebt gehad in Rimini en je een beetje hebt gedragen..!!?? Je weet dat dit Bakkertje hetzelfde doet ;)
Simone, Eva, Kim, Breg, Luke, Sander: ik heb nog geen nieuws over toernooizeges ontvangen. Gaat het zo slecht? En is er nieuws over nieuwe aanwinsten? Wat doe jij, Sander?
Karen-Hein: hoe staat het met onze Turkse vrienden?
Chaggit: jij hebt toch een meditatiecursus gedaan, toch? Wat waren jouw ervaringen?
Rolf en Charlotte: bevalt het als familie Cornelissen? Of geldt ´familie´ pas als er een derde Cornelissen (op komst) is? De codetaal klopt overigens, beste Rolf...
Roy en Sandy: begint het jullie al te borrelen voor jullie volgende reis? Trouwens Roy, hoe was je verjaardag?
Bart W: nog wat kunnen regelen met de verzekering en het werk? Niets meer gehoord over je reisplannen?

  • 21 Augustus 2007 - 20:39

    Joost:

    Hee Roy,

    met volledige aandacht heb ik jouw verhaal gelezen, mag je trots op zijn, ik zou het nog geen 8 uur volhouden!

    Wij hebben het ruim 2 weken volgehouden in Frankrijk, was lekker! Back to basic in tentje en eigen potje koken. Niet echt mijn natuur, maar als je het doel voor ogen houdt..

    Kijk uit naar Kos 2008 :-).
    April of mei lijkt me wel levendiger.

    Groetjes
    Joost

  • 22 Augustus 2007 - 14:48

    Daan:

    Hoi Roy,

    Met gezonde jaloezie lees ik jouw belevenissen. En ik moet je nageven: als verslaggever doe je het erg goed! Misschien moet je er eens over nadenken om iets in de reiswereld / journalistiek te gaan doen. Je reisverslagen zijn echt fantastische verhalen. Puik schrijfwerk! Ik moet met momenten écht lachen om je woordkeuze (te meer daar ik me levendig kan voorstellen waar je zit en wat je overkomt). Met sommige momenten denk ik ook "Mijn god, waar begint-ie aan!" Dat heb ik met name gehad in je "medidatie-ervaringen" Knap vol gehouden en alle respect! Maar eerlijk is eerlijk: het zou mijn ding niet zijn. Ik zou je graag vanuit het kikkerlandje wat spectaculaire verhalen aanbieden, maar vrees dat ik niet erg ver ga komen dan een reisverslag Corfu (burger-trutten-vakantie van 15 dagen in een fantastisch hotel, ruim 40 graden, all-inclusive, met animatie-team) maar of je daar wat aan hebt... Normaal gesproken gaan we in het najaar ook een maand trekken in Ver-wegistan, maar vanwege een carriere-move en (ver)bouwwerkzaamheden zit dat er dit jaar niet in. Verder niks te klagen, hoor! Alles gaat naar wens. Maar ik geniet met en voor je mee!!! Dus veel plezier en we horen / zien weer van je!

    Dikke kus Daan, John en Bob

  • 22 Augustus 2007 - 19:22

    Ellen:

    Hey Roy,

    Mooi verhaal weer en erg knap dat je het er zolang hebt uitgehouden, maar eh ik denk dat ik voor 1 dag ga....

  • 26 Augustus 2007 - 10:56

    Jolanda Janssen:

    Ha die Roy,

    Wat een avontuur! Echt geweldig om al je spannende verhalen te lezen. Ik ga 14 september samen met mijn vriend een rondreis maken van drie en een halve week (is niets vergeleken met jouw avontuur)door China / Tibet en Nepal. Kijk er erg naar uit; het is alleen te hopen dat de schade door de overstromingen een beetje meevalt.
    Veel plezier nog op je reis!

    Groetjes van je collegaatje uit Zaltbommel.

  • 01 September 2007 - 18:06

    Chaggit:

    Hey Roy,

    Ziet er allemaal erg indrukwekkend uit, hoor!

    Ik ben deze zomer naar Nieuweschans (Groningen) geweest voor een weekje totale ontspanning...(sauna hier, massage daar...beetje zwemmen...dan weer rusten...hapje eten...en verder lekker helemaal niets)...iets minder spectaculair dan 8 dagen non-stop meditatie in een klooster in Thailand, maar toch..!

    Ik mediteer dmv astanga yoga. Dit is 'actieve' vorm van meditatie waarbij de focus op je ademhaling en de posities/houdingen ligt. Je probeert je hoofd gedachtevrij te maken door je te bewust te concentreren op je ademhaling en willekeurige gedachten te laten opkomen, maar er verder geen aandacht aan te schenken. Ik ervaar yoga als zeer prettig en effectief al hoe wel het in het begin wel moeilijk is om geen aandacht te schenken aan je gedachten omdat je eerste reactie toch is om met de gedachte mee te gaan.

    Misschien is een introductie astanga/ poweryoga wel iets voor je als terug bent...je wordt er namelijk ook lenig van...dan lukt de lotushouding misschien wat beter! :-)

    Groetjes
    Chaggit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Roy

Sabbatical 2007 !!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 18748

Voorgaande reizen:

17 Juni 2007 - 07 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: