Kriskras door Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roy Bakker - WaarBenJij.nu Kriskras door Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roy Bakker - WaarBenJij.nu

Kriskras door Maleisië

Door: Royke

Blijf op de hoogte en volg Roy

17 Juli 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Aloha Belanda,
eindelijk weer een kleine update uit het verre Oosten. Ik zit nu op de Perhentian Islands, een superrelaxed oord om mijn 'open water' duiklicentie te halen. De eerste 3 lessen zijn achter de rug en het is uitstekend toeven zo'n 10 meter onder water...

Maar laat me niet vergeten jullie te vertellen hoe de laatste 10 dagen zijn verlopen. Allereerst verliep de vlucht naar Singapore prima en tesamen met een Indiase en 2 Tsjechen gingen we op zoek naar een goed hokkie om te tukken (om half 2 in de nacht, ietwat ongelukkig). De Singaporeanen vond ik tegenvallen, zelfs af en toe ietwat onvriendelijk. Sinapore is een stad met een smeltkroes aan verschillende culturen, voornamelijk de Chinezen en Indiers zijn met hun tempels sterk vertegenwoordigd in de stad, naast een verdwaalde Islamitische moskee hier en daar. Opvallend is dat deze culturen hier zo vreedzaam naast elkaar bestaan en dan vraag je je af hoe het komt dat er zoveel verschillende interpretaties zijn van 1 bepaalde God, welke door de ene religieuze stroming boven de andere wordt verheven, zodat een blijvende bron van onrust ontstaat tussen de religies. Gecombineerd met op macht beluste dictatoriale figuren lijkt een wereld zonder conflict een utopie, maar goed, genoeg gefilosofeerd...

In Singapore ontmoette ik ook enkele Duitsers (Andreas, Bernhard, Monica, Barbara en Philippe) in het gezellige hostel the Prince of Wales. Met hen ben ik naar een gesimuleerd bounty eiland gegaan om een dagje te chillen aan het strand en met Andreas ben ik enkele avonden op stap gegaan en me tranen gelachen met hem. Op een avond zijn we in een decadente club terechtgekomen onder een 5sterren hotel, waar de lokale maffia zekers goed was vertegenwoordigd (een biertje kost er ook 7,50 euri). Grappig was ook een aangeboden Jim Beam's on the rocks van een Nigeriaan (a 150 euri de fles). Ook liepen we een 'normale' club binnen die bekend stond als foute boel; na nog geen 2 meter binnen te zijn en gespot te zijn door een legertje dames van vermoedelijk plezier, zijn we direct rechtsomkeerd weggevlucht. Een goed gesprek met lokale dames wordt nog een opgave zo. Prangend was wel om te zien hoe dikke, oudere Europeanen daar rondlopen met prachtige jonge Aziatische vrouwen. Ik zou geen andere emotie kunnen bedenken dan schaamte wat bij dat tafereel hoort, maar helaas zijn er mensen zonder geweten....

Verder heb ik het Changi museum bezocht, een oud gevangenenkamp toen de Japanners Singapore hadden bezet gedurende WO2. De gebeurtenissen die zich daar afspeelden waren erg heftig om te aanschouwen; hoe de mens in staat is een ander te breken en tot het bot toe te vernederen. Onbegrijpelijk en schokkend. Verder heb ik helaas de nachtsafari gemist (sorry, Roy en Sandy). Vervolgens ben ik met Philippe verder gereisd naar Melakka aan de westkust van Maleisie. Daar we het stadsleven beu waren, zijn we er snel doorheen gereisd na de lokale sporen van Nederlandse overheersing in de Gouden Eeuw te hebben ondekt (Stadhuys). Vervolgens sloot Liisa (Fins) zich bij ons aan en hebben we Philippe's verjaardag gevierd op een geweldig dakterras van het hostel.

De Maleisiers zijn trouwens erg vriendelijk, niet erg opdringerig en ze hebben de zaakjes aardig goed voor elkaar (goed openbaar vervoer, prachtig groen landschap, het kost hier ook geen drol (4 euro voor een topmaaltijd, 2 euro voor 3 uur in de bus en 9 euro voor een wat luxere double room)). De volgende transit bracht ons drieen naar Kuala Lumpur. Op zich is daar niet zoveel te bekijken, behalve de magnifieke en overweldigende Petronas Towers en de TV toren met een prachtig uitzicht over de stad (421 meter hoog; 4de hoogste toren ter wereld). Ook heb ik prachtige foto's van de Batu caves die ik bij het volgende bericht plaats (heb nu trage verbinding op dit eiland). En dat was Kuala Lumpur in een notendop. Eindelijk weg uit de stad en in tegenstelling tot het verlangen naar een hangmatje, een goed boek en een boomhutje is het originele plan omgeslagen naar een actief programma.

Met z'n drieen zijn we de Cameron Highlands ingetrokken om ons te ontdoen van de stad, weg van alle beton, gebouwen, verkeer en mensen om te genieten van de bergen, frisse lucht en geweldige natuur. Een ideale adempauze om in te lassen, dacht ik zo. We hebben flinke hikes gemaakt door de sterk beboste omgeving met haar lianen en met boomwortels bezaaide ondergrond. Ook was de temperatuur er ideaal (eindelijk hebben de porieen wat rust...) en met de Canadese Carolyne erbij en een overheerlijke varietee aan voedsel waren het geweldige daagjes rond 1.800 meter hoogte. Enige nadeel was dat ik er zo'n 150 bulten aan heb overgehouden, waarschijnlijk veroorzaakt door vlooien in de lakens.

De laatste dag was ook superlachen, daar we een professionele golfclub hebben bezocht. Aldaar met wat flappen gewapperd en 10 minuten later stond deze jongen op hole 1 met een setje clubs, ballen en trolley (ben ik je toch nog voor, pa !!). Vanbinnen heb ik me kapotgelachen zoals ik daar zonder brevet of enige ervaring stond te koekeloeren, maar buiten enkele afzwaaiers en wat kraters in de grond ging het nog best goed ook. Heerlijk om die bal een end weg te hengsten. Na 15 holes en zware verbranding op armen en in mijn nek hield ik het uiteindelijk voor gezien.

Vervolgens kwam Liisa met het plan om me te leren rotsklimmen in Krabi, Thailand. Ze heeft zelf aardig wat ervaring en heeft aardig wat vooronderzoek uitgevoerd over Thailand, waar ik natuurlijk graag van meeprofiteer. Op dit moment ben ik dus flink in training. Na dat avontuur ontmoet ik de 23ste mijn nichtje Danny met vriend Rob voor een kleine familiereunie om vervolgens een klein feeske te bouwen met Peter in Phuket. De vooruitzichten zien er dus prima uit. De komende maaltijd waar ik van ga genieten wellicht ook...
tot snel allemaal,

Roy

PS. RUBRIEK
Iedereen; dankjulliewel voor alle reacties; de volgende keer neem ik wat meer tijd om persoonlijk te reageren (nu wat lastig)
Peter: ik heb enorm veel zin in Phuket. Rust goed uit vantevoren. Nog een paar goede weekjes in Holland, he !!
Chantal: gezien jouw ervaringen hier in het verre Oosten, als je nog tips hebt voor mijn trip...?
Ger en Jorien: hebben jullie al een voorschotje in de vorm van een foto van het achteraanzicht van jullie casa? Ben stikkes benieuwd...
Esther en John: veel succes met de gesprekken en ik hoop dat jullie er veel aan hebben. Voor jullie zelf en ook SAMEN natuurlijk...
Hedda: neem genoeg pauze tussen de SPSS sessies, he!! (pest je maar)
Campina: we zijn toch niet failliet gegaan sinds ik weg ben he?? Heb nog weinig van jullie gehoord...
Simone: thanks voor je mail; ik mail je snel persoonlijk
Leon: nog geen factuurtjes ontvangen??? (mooi)

  • 17 Juli 2007 - 13:18

    Ger:

    menneke mooi verhaal en casa is in wording zal de foto's mailen, maar dan moet je wel op je mail gaan reageren! haha! ja ik heb het gelezen, je hebt het druk met de vrouwen euuh met het sjouwen! succes met het rond sjouwen en top verhalen.. nog the butterfly-move meegemaakt???

    Greetz and enjoy Ger

  • 17 Juli 2007 - 15:56

    Remco:

    Hé Roy,

    die berichten op dinsdag bevallen me een stuk beter. Je verhalen klinken allemaal erg interessant en choatisch, zoals het hoort. Ik he wel wat moeite om jou met een golfclub voor te stellen. Ik kan me nog de opendag van Tias herinneren waar menig slagman van de Amerkaanse basball league jaloers p was, maar of dat nou iets met golfen te maken had ...

    groeten uit Frankrijk
    Salut Remco

  • 18 Juli 2007 - 08:06

    Pietje:

    Geniet van Maleisie! Ik heb voor de Tsunamie een paar dagen in Pula Pankor doorgebracht, een erg klein eilandje onder Penang aan de westkust. Pas op voor die lieve schattige wilde aapjes... ze zijn niet meer zo lief als ze achter je aan komen sissen. Ik zie je snel in Phuket! Je moet alleen niet schrikken want van al dat gevreet en gezuip de afglopen weken ben ik echt een dikke pad geworden... haha


  • 23 Juli 2007 - 06:45

    Daisy:

    Hey beste Roy!

    Hier dan eindelijk een berichtje van een Campinees! Heb net een weekje vierdaagsefeesten in Nijmegen erop zitten, dus moet weer even wennen hier achter de pc... Leuk in elk geval om je verhalen te lezen. Hier alles nog van hetzelfde, wel een rustig ivm vakanties, maar dat is ook niet erg voor 'n keertje.
    Veel plezier nog en succes met bergbeklimmen!

    Groetjes,
    Daisy.

  • 23 Juli 2007 - 20:07

    Chantal:

    Tip: ga vooral snel weg uit Phuket. Vlak bij heb je Ao nang, een heerlijke toeristenplaats. En daar vlakbij een super relax backpackers eiland Ko Lanta!

  • 24 Juli 2007 - 09:18

    Jos:

    Roy,
    Het lijkt me een fantastische reis.Dat ik op mijn oude dag nog mee moet maken dat jij voor dames vlucht. Hebben ze daar trouwens gordijnen voor de ramen. Kun je alvast een beetje oefenen.Als je terug bent kun je hier in reuver oefen op een golfbaan voor beginners (laagdrempelig). Maak er voor de rest nog maar wat moois van. Ik geneit nog elke dag van mijn pre-vut.

  • 26 Juli 2007 - 12:56

    Danny En Rob:

    Ha cousin,
    die schop onder de kont is gelukt....haha We zijn goed aangekomen in bangkok. Al weer paar biertjes achter de kiezen, zoals het hoort! hoe gaat het met de buckets, nog door brandende hoepels gesprongen???? hihi
    we vonden het erg gezellig en zullen het thuisfront inlichten over je wonden!!!

    Have fun! xx

  • 27 Juli 2007 - 15:16

    Jolanda:

    Hoi Roy,

    Leuk om al die verhalen van je te lezen; ik sla er geen één over! Campina is nog niet failliet hoor! We zijn nu druk bezig met de forecast, daarna druk met de rapportage over juli en dan komt het budget voor 2008 er al weer aan. Is wel even iets anders als al die heerlijke indrukken die jij daar opdoet!

    Veel plezier en succes met de zandvlooien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Roy

Sabbatical 2007 !!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 18743

Voorgaande reizen:

17 Juni 2007 - 07 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: